[Fi] Hevoslinja HKI-TKU-HKI: Apurahahakemus – Saatteineen

Olen kirjoittanut apurahahakemuksia neljä viisi kertaa vuodessa alkaen 2008. Olen hakenut rahoitusta henkilökohtaiseen käyttöön, työryhmille ja projekteille joita olen tuottanut. Jotta apurahoihin (ja taiteilijaelämään) liittyvät myytit hälvenisivät, julkaisen viimeisimmän hakemuksen verkossa. Hakemus toimitettiin Kordelinille 30.8., Koneen säätiölle 30.9. ja Suomen kulttuurirahastolle 31.10. Kunkin organisaation hakemusta muokattiin hitusen mutta testi on pääpiirteittäin sama.

Edit 4.12.: Hakemukselle myönnettiin rahoitus Koneen säätiöltä ja projektille on luotu omat verkkosivut ja blogi. Tämä on siis esimerkki onnistuneesta apurahahakemuksesta. Saamani palautteen mukaan hakemus oli laadultaan keskitasoinen. Sen eduksi nimettiin, että teoksen idea välittyi helposti ja oli hyvä. Idealla oli siis enemmän väliä kuin muotoilulla. Lisää projektista Koneen säätiön verkkosivuilta.

Olen täydentänyt hakemusta selitteillä, joilla perustelen sen muotoja ja rakennetta. En tiedä kuinka normaali hakemukseni on… Muiden tekemiä apurahahakemuksia pääsee lukemaan aniharvoin. Kerran vertailimme Arttu Merimaan kanssa tekstejämme mutta niin pienestä otoksesta ei paljoa oppinut. Ehkä avoimuus saa aikaa boomin ja muutkin antaisivat apurahahakemuksensa vertailtavaksi.

Ensimmäisessä taidekoulussani TAMKin kuvataidelinjalla (2004-2008) hakemuskäytöntöihin tutustuttiin laatimalla ns. “projekti – hakemuksia”. Järjestely oli opettavainen ja tapani järjestellä tuotantoja on näitä peruja. Kun organisoi videotaidetapahtuman, piti videotykki pyytää käyttöön muodollisella projekti hakemuksella. Hakemuksella esiteltiin mihin, miksi ja koska kalustoa tarvittiin. Hyväksytty projekti sai tunnuksen jota vastaan laitteiston sai varata AV-kioskista. Hakemuksen avulla saattoi saada vaikka videokameran lainaan kesäksi. “Projekti – hakemukset” mahdollistivat myös parin sadan stipendit. Mm. 2006 järjestetty “Suurvesitaistelu” sai muistaakseni 300€ avustuksen koululta. Rahalla ostettiin vesipyssyjä.

Suomessa on kymmenkunta erilaista säätiöitä, jotka myöntävät apurahoja hakemusten perusteella. Näiden lisäksi apurahoja on mahdollista hakea kaupungeilta, valtiolta ja poikkikansallisilta instituutioilta (Pohjoismaiden kulttuuripiste, EU jne.). Tiedot siitä mistä apurahoja on haettavana saa helpoiten taiteilijajärjestöjen (Muu ry tms.) uutiskirjeistä. Samat tiedot löytää nopeasti myös verkosta. Hakusanat “haettavat taiteen apurahat” tuottaa muutamia tuloksia. Kannattaa udella taiteilijakavereilta minkätyyppiset projektit saavat rahoitusta mistäkin paikasta.. Rahoituskäytännöt ovat sekavia ja useimmiten jää epäselväksi miksi kulloistakin projektia rahoitetaan. Tyypilliset taiteilija apuraha hakemus rysät ovat syksyisin ja varhais keväisin. Aikaisemmin hakemukset piti aina postittaa tiettyyn päivämäärään mennessä.. Nykyään monet vastaanottavat hakemukset myös verkossa.

Hakemuksiin kuuluu usein tekninen osa, jolla pyydetään hakijan, työryhmän tai yhdistyksen henkilötiedot. Luovaa osuutta varten pyydetään tapauksesta riippuen “Toiminta- ja/tai levitys-suunnitelmaa”, “aikataulut”, “budjettia” jne.. Pyydettävät tiedot riippuvat siitä miltä laitokselta hakee rahoitusta. Monasti kaavakkeissa on valmiit palstat pyydetyt tekstit voi kirjoittaa. Lisäksi hakemuksiin on mahdollista kytkeä liitteitä. Joskus olen tehnyt liitteiksi siistejä taitettuja asiakirjoja, joissa on kuvia ja taittotaidetta.. Nyttemmin tyydyn usein käyttämään vain tekstiä ja mitoittamaan sen suoraan hakemuskaavakkeiden palstoihin. Periaatteekseni on vakiintunut, että lähetän paljon lyhyitä hakemuksia – Harvojen pitkien sijaan. Lähetin alta löytyvän hakemuksen liitteenä ainoastaan taiteilija CVni.

En hakenut apurahaa vain itselleni vaan myös Ore.e Refinerisin toiselle vakijäsenelle Jesse Sipolalle. Tässä esitetty hakemus kehittyi nopeasti. Kirjoitin sen viikossa… Osa teksteistä (kuten “Ore.e Ref.in esittely” ja “Taiteilijasta” osuudet) on kopioitu suoraan aikaisemmista hakemuksista. Idea projektista (jonka rahoittamiseksi hakemus on kirjoitettu) syntyi muutama vuosi sitten mutta en ole edistänyt sitä ennen tätä hakemusta. Ajatus on hautunut ainakin vuodesta 2008… Se tuli vahingossa puheeksi Jessen kanssa loppukesästä 2013 ja käytännössä vasta apurahahaku-sesonki; ajoi minut kirjoittamaan projektille tuotanto suunnitelman ja hahmottelemaan sen aikatauluja.

#Koko hakemus oli siis sommiteltu verkossa luodun hakemuskaavakkeen palstoihin. Muotoilin tekstiä käyttämällä verkkokirjoitusalustoista usein käytettyjä symboli ryppäitä (Tyyliin /////////////// OTSIKKO ///////////////) tehdäkseni tekstistä luettavamman.

/////////////// HAKEMUKSEN SISÄLLYS ///////////////

Ore.e Refineries (Lyhyesti)
“Hevoslinja HEL-TKU-HEL” kartoitus ja pilotti
Aikataulut
Toimintasuunnitelma
Taiteilijasta
#Hakemuksessa pyydettiin “Työsuunnitelma tai sen tiivistelmä, aikataulu ja kustannusarvio”. Otin vapauden luoda oma tapa esitellä apurahan käyttötarkoitus. Käytin yläotsikkoja: “Ore.e Refineries” (Sisältää hakemusta koskevien taiteilijoiden esittelyn ja katsauksen työparin taiteellisiin taustoihin), “Hevoslinja HEL-TKU-HEL” kartoitus ja pilotti (Sisältää apurahoitusta koskevan projektin esittelyn ja perustelun sen tarpeellisuudesta)”, “Aikataulut” (läpileikkaus vuoden mittaisen projektin tapahtumista), “Toimintasuunnitelma (Selitykset sille mitä missäkin aikataulun vaiheessa tapahtuu) sekä “Taiteilijasta” (Sisältää tuotannollisen vastuuhenkilön esittely)”. Tämä järjestys esittelee projektin paremmin kuin apurahakaavakkeiden ehdottamat luokat. Käytäntönäni on ollut ensin tehdä suunnitelma projektille, välittämättä mitä tietoja rahoittajat kysyvät ja sovittaa omaehtoinen suunnitelma apuraha-hakemus kaavakkeisiin vasta viimeisessä vaiheessa. Hyvä projektisuunnitelma on palkitsevampaa tehdä kuin “hyvä apuraha-hakemus”.

/////////////// Ore.e Refineries (Lyhyesti) ///////////////

“Ore.e Refineries” (Ore.e Jalostamo) on riippumaton käsityöläiskulttuurin edistämishanke, jonka vakiintuneeseen työryhmään kuuluu taiteilija Eero Yli-Vakkuri ja seppä/muotoilija Jesse Sipola. Toiminta tähtää kestävää kehitystä edistävän ajattelun synnyttämiseen. Tähän pyritään pedagogisen toiminnan, designin ja taiteen keinoin. Projekti käynnistettiin 2007 ja sen suojelijana toimii akateemikko Outi Heiskanen. Hankeesseen osallistuu nykyään projektikohtaisesti myös muita taiteilijoita ja muotoilijoita. Ore.e Ref:in tuottamat projektit ovat suhteessa teknologiseen kehitykseen ja modernisaatioon. Hankeen tiimoilta on pyritty luomaan vaihtoehtoja nykyisille teknologisille standardeille ja normeille. Työskentelyn tavoitteena on murtaa käsityöteknologioihin ja ekologiseen ajatteluun liitettyjä myyttejä.

“Tulevaisuus tehdään käsipelillä”

Työskentelyn esitysympäristönä on verkko, muotoiluun erikoistuneet tapahtumat / messut, taidenäyttelyt sekä vapaa kaupunkitila. Ore.e Ref:in viitekehyksessä on tehty yleisötyötä työpajojen, seminaaripuheenvuorojen ja performanssien muodossa. Projektin myötä on syntynyt myös julkista taidetta. “Seli-seli seppele” teos paljastettiin Akaan lukion & Toijan yhteiskoulun tiloissa syksyllä 2013 (http://oree.storijapan.net/praxis/seli-seli-seppele/). Toiminta on alusta asti ollut monitaiteellista / tieteellistä.

Ore.e Ref. muistetaan maanlaajuisesti nykytaidetta, kriittistä muotoilua ja käsityökulttuuria yhteensovittaneesta “NO-CHAIR-DESIGN” verkkokampanjasta (2011-2012). Kampanja haastoi maailman muotoilijat jättämään tuolit suunnittelematta ja keskittymään vanhan tavaran korjaamiseen. Toiminnan varjolla tehtiin taiteellista tutkimusta tuolien käytöstä nykytaideteoksissa ja filosofisissa teksteissä. Työ toteutui sosiaalisissa medioissa ja tuloksia julkaistiin verkossa pitkin vuotta. Kampanjan synnyttämät mediat saavuttivat yli 150 000 katsojaa/lukijaa.

“NO-CHAIR-DESIGN” oli ensimmäinen kerta kun hankkeen viitekehyksessä käytettiin taiteentutkimuksen menetelmiä; tartuttaessa perinteisesti muotoilun kentälle kuuluvien kysymysten käsittelyyn. Nyt samaa poikkitieteellistä tutkimusta jatketaan ulottaen toiminta tieliikennöinnin puolelle.

#Jälkikäteen ajatellen yllä käytetty termi “taiteentutkimuksen menetelmiä” on aikaslailla liian lavea. En kuitenkaan keksinyt muuta ylevää tapaa esitellä NCD-C kamppanjaa. “Taiteentutkimuksen menetelmät” tarkoittaa, että tuotimme taiteellisia tekstejä, kuvia ja videoita systemaattisesti koko kampanjan vuoden ajan. Tuottamamme mediat olivat tyyliltään yhdenmukaisia. Projekti ei konkretisoitunut yhtenä taideteoksena tai tekona vaan tyylinä (tehdä taidetta). Joka vertautuu metodologiaan. Sillä aika harva tietää Ore.e Ref:iä niin, jonkin kaltainen kertaus meidän toimintaan oli tarpeen. Laitoin tekstiin myös URLin vaikka tiedän, ettei siellä kukaan käy (Jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt jättää pois kaikki URLit tekstistä). Koin myös tarpeelliseksi korostaa, että Ore.e Ref. on “oikea” ja aktiivinen organisaatio ja lisäsin esittelyn perään myös projektin CV. CV näyttää meriitit kronologisesti.

Ore.e Refineries (2007–)

2013 Työpaja: “Copper-Scavenging is Alchemy”. Kuparinkeruu työpaja. Jär.Pixelversity. Helsinki, Julkisia taideteoksia: “Seli-seli seppele – Moniosainen tilataideteos”. Akaan lukio ja Toijalan yhteiskoulu. Akaa

2012-3 Ryhmänäyttely: “NOW HERE FINLAND” Jär.WDC2012 & Taiteen Edistämiskeskus. Jyväskylä, Savonlinna, Lahti, Madrid

2012 Seminaari: “Sustainable Maker Culture “. Jär. Cindy Kohtala. WDC2012 Paviljonki, Helsinki.

2011 Design messut; Habitare: “NO-CHAIR-DESIGN Campaign” (Trash Design tukemana). Helsinki, Osallistuminen: “UNCONFRENCE for Art and Sustainability” Jär. Pixelversity. Tallinna, Design messut/muu: “Low2No-Camp School of Activism by Demos Helsinki”. DMY, Berlin, Ryhmänäyttely: “Vanhan maailman jäänteitä”. Kuori – Tilapäinen kaupunkitapahtuma. Helsinki

2010 Työpaja: “Smithing in Public Spaces”. Taonta-työpaja Helsinki Public Schoolille. Helsinki, Näyttelyprojekti: “Aalto Executive Education” Toimistotilat. Helsinki, Ryhmänäyttely: “Maisteri K. ja Oppilaat”, Oheistaidekoti. Vehmaa, Ryhmänäyttely: “Huomenta, Afrikka! Villa Karo 10 vuotta”. Taidehalli. Helsinki

2009 Ryhmänäyttely: “Oheis-Group”. Kur. Outi Heiskanen. Voipaala

2007 Residenssi: Villa-Karo Suomalais-afrikkalainen kulttuurikeskus. Benin

/////////////// “Hevoslinja HEL-TKU-HEL” – Kartoitus ja pilotti ///////////////

Öljyn kallistuessa ja energiakriisien liepeillä on vääjäämätöntä, että koittaa päivä kun hevosen pitäminen on edullisempaa kuin autoilu.

Hevosmatkailu on kirjava ja kasvava ala. Termillä ymmärretään tyypillisesti muuhun matkailuun yhdistettävät aktiviteetit kuten ratsastusleirit, parin päivän hevosvaellukset sekä turisteille suunnatut muutaman tunnin maastoretket. Suomessa on 135 000 ratsastuksen harrastajaa (Nuoret hevosharrastajat ovat 94% tyttöjä). Hevosmatkailu reitit ovat tyypillisesti liitetty “maisemallisiin arvokkaisiin” maaseutu ympäristöihin. (“Suomalaisen hevosmatkailun mahdollisuudet”. HAMK: Katriina Kaskinen 2007) (“Vantaan ratsastusreittien- ja keskusten tarveselvitys”. Vantaan kaupunki: Laura Muukka 2004)

#Selvensin lähteitä, joista tilastot on napattu hiukkasen kuten graduissa on tapana. En halunnut tehdä alaviitteitä, koska niistä tulee pompöösi vaikutelma. Kaikki aineistot, joiden pohjalta hakemuksessa esitellyt faktat on esitelty on kaivettu esiin verkosta.

Ore.e Refinerisin näkökulmasta ratsastusta ei pidä sitoa sentimentaalisiin maaseutu miljöisiin. Päinvastoin.. Hevosille pitää valmistaa tallit Stokkan kellon alle ja Ikean tarjottava hyllytavarana korsirehua.

“Hevoslinjan HEL-TKU-HEL” on kestävää kehitystä edistävän liikennöinnin pilottihanke. Projekti tutkii ratsastusharrastuksen synnyttämiä “uusia” ajattelun kategorioita. Tutkimus huipentuu harjoitteeseen, jonka myötä ratsastetaan suurkaupungista toiseen. Tutkimuksellinen työ lomittuu yritykseen luoda teknisiä järjestelyitä hevosliikennöinin edistämiseksi. “Hevoslinjan HEL-TKU-HEL” kartoituksen ja pilotin aikana kartoitetaan Turun ja Helsingin välillä toimivat hevosalan yrittäjät ja luomme yhdessä suunnitelman kaupunkeja yhdistäväksi ratsastusreitiksi.

Tutkimusta johtaa (lähtökohtaisesti) ratsastustaidoton (aavistuksen eläin kammoinen) kaupunkilaistaiteilija (Yli-Vakkuri). Yli-Vakkuri toimii luotaimen kaltaisesti, tunnustellen ratsastusharrastuksen synnyttämiä kokemuksia. Kokemukset jalostuvat taiteen tutkimuksen keinoin blogissa ja taidekontekstissa julkistettaviksi toimitetuiksi videoiksi, valokuviksi sekä teksteiksi. Tulemme projektin myötä tutustumaan ratsastamiseen ja hevosiin liittyviin ennakkokäsityksiin. Uuden oudon kokemuksen aiheuttamat tuntemukset kirjoitetaan auki. Toivomuksenamme on, että projektin myötä jakamamme kokemukset tulevat loiventamaan shokkia, joka seuraa hevosliikennöinnin paluusta taajama-alueille.

#”Uusia” ajattelun kategorioita on aika älytön heitto ja tutkimuksellisuutta korostetaan turhaan. Nyt teksti kuulostaa näsäviisaalta. Isosummaisessa apurahahakemuksessa oli vaikea myöntää, että projektin esituotannon punainen lanka on, että “taiteilija fiilistelee ratsastusta ja kirjoittaa siitä blogiin” (vaikka juuri siitä on kyse – Ja juuri se on siistiä nykytaidetta). Edeltävät kappaleet vaikuttaa olevan suunnattu vakavalle taideyleisölle – Joka on tottunut katsomaan maalaustaiteita museoissa eikä lähtökohtaisesti koe, että tekeminen taiteessa on samaa kuin ajattelu filosofiassa.

Mikäli öljypohjaisia polttoaineita ei nopeasti korvata uusiutuvilla, tullaan kaupungeissa luomaan lantaa tavantakaa. Taiteellisen tutkimuksen kohteena ovat elämäntavalliset, sosiaaliset ja esteettiset muutokset, jotka syntyvät ratsastuskulttuuriin tutustumisesta ja projektin myötä kehittyvästä hevoslogistisesta ajattelusta. Tavoitteenamme on kokea ja välittää taiteen keinoin tuntemuksia, joita radikaalisti erilainen liikkumismuoto synnyttää.

Pitkän tähtäimen tavoitteenamme on, että kaupunkien välille voitaisiin luoda vakituinen kulkureitti hevosille ja että tämä reitti toimisi rinnakkaisena vaihtoehtona auto-, juna ja lentoliikenteelle. Voi olla, että vastaavia kokeiluja on jo tehty. Alkuselvityksemme mukaan valtakunnallisen ratsastusreittiverkoston luomista kaavailtiin ainakin Suomen Ratsastajainliiton toimesta vuoden 2006 hujakoilla. Liiton johtaman Hevoskehä-hankkeen “Nouse ratsaillle” -verkkoportaali on suljettu 2009, eikä projektin tuottamia karttoja valitettavasti löydy verkosta. Myöskään vaellusratsastuksesta urbaanista hevoslogistisesta näkökulmasta kertovia blogeja ei löydy.

Hevospelillä kyetään tekemään 30-50 kilometrin päivämatkoja. Pitkillä yhtäjaksoisilla matkoilla ratsua vaihdetaan ajoittain levänneeseen, jotta matka pysyy verkkaisena. Kaupunkien välisen ratsastuspilotin aikana tavoiteltu päivittäinen ratsastusmatka on n.30 kilometriä. Turkuun kuljettaessa hevoset siirtyisivät tilalta seuraavalle ja Turusta Helsinkiin palattaessa hevoset siirtyisivät takaisin kotitiloilleen (Samanlaista järjestelyä käyttivät lähetit ja postipalvelut ennen juna- ja autoliikenteen yleistymistä).

Suomen Vaellustallien liitto ry on tehnyt kartoitusta vaellusratsastustoimintaa tukevista yrittäjistä Vakka-Suomen ja Uudenmaan välillä. Sillä vaellusratsastustoimintaa järjestetään vain kolmella tallilla, muutama lisä talli pitää saada mukaan projektiin (http://goo.gl/maps/olIVN ). Hevoslinjalle haetaan mallia digitaalisen tiedonsiirron mahdollistavista vertaisverkoista. Yhden selkeän reitin sijaan pyritään kartoittamaan monia vaihtoehtoja ja polkuja kulkea kaupunkien välillä ratsain. Lähestymistapa takaa osaltaan sen, että hevoslinja saadaan vakaammaksi. Projektin tärkein osuus on myötämielisten hevosharrastajien löytäminen ja hevoslinjaa koskevien maanomistajien tutustuttaminen projektiin.

Kulkeminen ratsain kuuluu jokamiehen oikeuksiin sillä ehdolla, että ratsastustoiminta “ei ole järjestäytynyttä”. Lisäksi esimerkiksi seppiä tarvitaan matkareitillä kengittämään hevosia sekä huoltamaan hevoskärryä (Työssä tarvitaan nykyaikaisen sepän taitoja). On toistaiseksi epäselvää tehdäänkö hankkeeseen kuuluva pilottiratsastus hevoskärryllä vai ratsain. Jokatapauksessa projektin aikana perehdytään myös hevoskärryihin kulkuneuvoina. Lisäksi tarvitaan ruoka ja vesipisteitä. Reitti ei saa myöskään kulkea liian läheltä liikennöityjä teitä, jotta hevoset eivät hermostu ja myös teiden on oltava rakenteeltaan ratsastamiseen kelpaavia.

Haasteita on paljon, mutta vain tällä tavalla hevosliikennöintiä koskeva tieto voidaan päivittää. Yhdysvalloissa viimeisimmät postivaunut kulkivat 1920-luvun puolella, jonka jälkeen autot syrjäyttivät hevoset postiliikenteessä. Valtaosa aihetta koskevasta kirjallisuudesta ja tiedot hevosten nopeuksista sekä kärryjen optimaalisista rakenteista pohjautuvat 1920-luvun dataan. Näistä lähteistä päätellen tiedämme, että jotta kaupunkien välillä operoivilla hevoskärryllä päästäisiin kulkemaan 16 km/h pitäisi valjakon hevoset vaihtaa 16–24km välein. Nämä tiedot on päivitettävä. (http://en.wikipedia.org/wiki/Mail_coach ). Voi olla, että nykyaikaisempien kärryrakenteiden avulla matkojen pituutta voitaisiin kasvattaa.

Projektia voi kuvailla historian elävoittämishankkeeksi, joka valmistaa meitä tulevaisuuteen. Kysymys on taiteellisen utopian luomisesta, kuvailusta ja testaamisesta. Ympäristöystävällinen kulkureitti toimii manifestina kestävää kehitystä tukeville elämäntavoille. Pilottihanketta voidaan myöhemmin laajentaa koko Suomen kattavan hevosreittiverkoston luomiseksi. Hanke kartoittaa hevosliikennöintiä koskevia sosiaalisia, taloudellisia ja teknologisia vaatimuksia. Kaikki aineistot julkaistaan verkossa ilmaiseksi ja vapaan käytön mahdollistavilla lisensseillä.

#Pitäisi lukea (kannattaisi tod. näk. ennemmin viitata) aihetta koskevia suomalaisia aineistoja. Suomessa hevosilla on viety tavaraa ja kirjeitä edellisen kerran sota-aikoina (http://www.hevostietokeskus.fi/uploads/files/Artikkeli1.pdf ). Aineistoa “hevosista sodassa” löytyy paljon. Nämä vastaavat aineistot tulivat mieleen liian myöhään.

/////////////// Aikataulut ///////////////

Kevät 2014
Hevosalaa ja likennöintiä käsittelevän kirjallisen aineiston keruu 2kk
Hevosalan yrittäjien kontaktointi (Ratsastusharjoittelu alkaa) 2kk
Projektin mediointi (blogi, videot ja tekstit) 2kk
Syksy 2014
Visiitit yrittäjien luona ja aiesopimukset pilottiratsastuksesta 2kk
Hevoskärryjen konseptointi 2kk
Pilottiratsastus kaupunkien välillä (~2vk)
Projektin viimeistely
Kirjallinen selonteko työvaiheista 2kk
Verkkojulkaisu .pdf (Ore.e Ref.in verkkosivuilla) 2kk
/////////////// Toimintasuunnitelma ///////////////

Projekti on “Ore.e Refinerisin” hallinnoima ja sitä vetää työpari Yli-Vakkuri & Sipola. Yli-Vakkuri vastaa projektin tuotannosta (aineiston hankinnasta, yrittäjien kontaktoinnista ja projektin medioinnista) henkilökohtaisen apurahan turvin (80%). Sipola osallistuu projektiin “Aputyövoima ja ostopalvelut” luokassa, työskennellen pääasialliseti hevoskärry teknologian parissa. Sipola osallistuu myös ratsastuspilottiin ja projektin viimeistelyyn (20%).

#Kordelinin ja Koneen säätiön hakemuskaavakkeessa on mahdollisuus hakea “Henkilökohtaisen apurahan” lisäksi apurahaa myös tarvittavaan “Aputyövoimaa ja ostopalveluihin”. Ajattelin, että tätä voisi soveltaa työparina toimivan taiteilijan apurahaosuuden kattamiseen. Järjestely selkeytti hakemusta. Hain itse siis rahaa koko vuodeksi 12kk ja Sipolalle 2-3kk osa-aikaiseen työhön.

Esituotanto:

Hevosalaa ja liikkennöinti käsittelevän kirjallisen aineiston keruu 2kk (Yli-Vakkuri)

Kuten aikaisemmissa tutkimuksellisissa projekteissamme, keräämme alkuun aihetta koskevaa kirjallisuutta ja muuta aineistoa. Tarkastelun kohteena on historialliset hevosreitit ja matkanteko teknologia. Aineiston keruu työtä varten luodaan blogi, johon kerätään tutkimusta koskevia linkkejä ja tekstejä. Blogi mahdollistaa tuotannon läpinäkyvän seuraamisen (mm. tämä apuraha-anomus julkaistaan verkossa). Menettelimme samoin “Seli-seli seppele” teoksen tuotannon kanssa. Projektin jälkeen blogi on palvellut arkistona (http://www.ohikulkija.tumblr.com )

Hevosalan yrittäjien kontaktointi (Ratsastus harjoittelu) 2kk (Yli-Vakkuri)

“Yli-Vakkuri ei osaa ratsastaa”. Ratsastuksen harjoittelu toimii erinomaisena viitekehyksenä tutustua Helsingin ja Turun välillä toimiviin hevosalan yrittäjiin. Ratsastuksen harjoittelemisen lomassa voidaan tapailla ja tunnustella projektia kenttäolosuhteissa. Kenttätasolla etsitään vastaavanlaisia hankkeita ja ratsastuskokemuksia kaupunkien välillä. Tavoitteena on luonnollisesti yhyttää aiheesta kiinnostuneita hevosalan toimijoita toisiinsa. Pyrkimyksenä on luoda ratsastusreitistä pysyvä käytäntö, kaupunkeja luonnollisesti yhdistävä ja säännöllisesti toimiva kulkuyhteys. Myös alueiden matkailuyrittäjiä pyritään sitouttamaan tuotantoon tarjoamalla markkinointi viitekehys.

Projektin mediointi (blogi, videot ja teksit) 2kk (Yli-Vakkuri)

Kaikki esituotannon vaiheet julkaistaan verkossa monimediallisen blogin välityksellä. Blogia varten tehdään haastatteluita paikallisista yrittäjistä ja kuvataan myös ratsastuksen harjoittelua. Toimitettuja pikkujuttuja (videoita ja valokuvia) julkistetaan valmistumisen mukaan verkkoon. Medioinnin kautta saadaan toivottavasti houkuteltua esiin aiheesta kiinnostuneita alan harrastajia.

Tuotanto:

Visiitit yrittäjien luona ja aiesopimukset pilotti ratsastuksesta 2kk (Yli-Vakkuri)

Kun kaupunkien välillä toimivat hevostilat ja hevosalan yrittäjät on saatu kartoitettua tehdään heidän kanssaan sopimukset ensimmäisestä pilottiratsastuksesta. Mikäli kontaktoinnin aikana on saatu mukaan myös matkailuajan yrittäjiä, koitetaan ratsastuksen synnyttämät kulut kattaa sponsorointisopimuksin. Kun sopimukset on saatu luotua käydään tiedotustyöhön. Mediat pyritään saamaan mukaan jo alusta alkaen.

Hevoskärryjen konseptointi (Sipola)

On vääjäämätöntä, että kaupunkien välillä tullaan tulevaisuudessa liikkumaan hevoskärryillä. Uusien kärryjen hinnat liikkuvat 4000-10000 tienoolla mutta monet kärryistä muistuttavat ulkonäöltään hevosliikennöinin kulta-ajoista ja vetoavat nostalgian tunteisiin. Projektin aikana konseptoidaan miltä tulevaisuuden hevoskärryt näyttävät ja kuinka ne toimivat.

Pilottiratsastus kaupunkien välillä (~2vk) (Yli-Vakkuri / Sipola)

Koko työ huipentuu videolla dokumentoitavaan ratsastus reissuun Helsingistä Turkuun. Matkan aikana tavataan yrittäjiä ja projektista mahdollisesti kiinnostuneita kaupunkilaisia. Yleisötapahtumissa matkan aikana esitellään projektia yleisöille, matkan etappeihin voi osallistua myös median edustajia.

Projektin viimeistely (Yli-Vakkuri / Sipola)

Kaikki aineisto jota matkan aikana on kuvatti leikataan lyhyeksi dokumentiksi. Dokumentti julkaistaan verkossa. Leikkaustyön lomassa kerätään myös yhteen vuoden aikana kirjoitetut artikkelin projektin blogista. Artikkelit kootaan ilmaiseksi .pdf verkko julkaisuksi. Julkaisun avulla kuka tahansa voi viedä projektia eteenpäin. Myös kaikki vuoden aikana kuvatut valokuvat ladataan verkkoon vapaan käytön mahdollistavilla lisensseillä.

/////////////// Taiteilijasta ///////////////

Eero Yli-Vakkuri s.1981

Olen toteuttanut vuodesta 2007 alkaen tutkimuksellisia teoksia, joiden avulla pyrin vaikuttamaan ympäristömme hyvinvointiin sosiaalisilla ja ekologisilla tasoilla. Osa tuotannoistani on ymmärrettävissä performanssitaiteeksi, jotkut projektit ovat aineellistuneet yhteisöllisenä työpajatoimintana ja joistain jutuista on tuotettu lehtijulkaisuja tai videoita. Yhteistä töille on se, etten yritä helpottaa yhteiskunnallisia ongelmia vaan pyrin luomaan ratkaisuja, joiden avulla epäkohdat mahdollisesti korjaantuisivat.

Hakeuduin taiteilijaksi sillä koen, että tästä asemasta minulla on parhaat edellytykset vaikuttaa siihen miten me kulttuurillisina toimijoina miellämme ympäristömme. Esimerkiksi ekologisten ongelmien ratkaisemiseksi minun on taiteilijana mahdollista vaikuttaa käsitykseemme kauneudesta. Tavoitellessamme yhteisöllisten arvojemme muutosta, pidän mielekkäänä vaikuttaa kauneuskäsitykseemme siten, että sen varassa muodostuva ymmärryksemme tukee vääjäämättä kestävää kehitystä.

Tämä selitys toivottavasti avaa vähän sitä miksi olen hakautunut perinteisten taidetilojen ulottumattomiin. En siis ole kategorisesti teatteri, museo tms. instituutio vastainen. Mutta työskentelyni edellyttää sitä, että voin toimia autonomisesti vailla perinteisten taideinstituutioiden ennalta tarjoamia määritelmiä. Taiteeni toimintaympäristöt ovat perinteisessä mielessä “epätiloja” ja toteutan tuotantojani yhteistyössä muiden “alakulttuurikentän” toimijoiden kanssa. Toimeni jäävät usein lähtökohtaisesti tunnistamatta taiteeksi. Tämä ei ole ongelma.

Yleisöni koostuvat usein nykytaiteen kentälle aikaisemmin saavuttamattomaksi jäävistä ryhmistä ja yhteisöistä. Työskentelyni vie minua pitkin Suomea ja se edellyttää tiivistä yhteistyötä monialaisesti ajattelevien ryhmien ja tekijöiden kanssa. Olen alusta asti työskennellyt ensikädessä pienissä ryhmissä, joiden jäsenistö koostuu taiteilijoista, käsityöläisistä ja ns. “muista kulttuurialan toimijoista”. Minulle monitaiteellisuus ei siis tarkoita kahden eri taide tyylin “väliin sijoittuvaa toimintaa” vaan erilaista tapaa luokitella luovaa toimintaa.

Viimeaikaisiin kumppaniorganisaatioihin kuuluu mm. WDC2012 vuoden varjojärjestö Alternative Design Capital 2012 ja Pirkanmaalainen STRATA – ympäristötaiteen konservointi projekti. Lisäksi olen osallistunut mm. tulevan keskuskirjaston “Maker–Spacen” konseptointiin.

[En] Ore.e Ref: Metal Scavenging is Alchemy – Waste Expedition for Pixelversity 30.8.

[UPDATED: Added photos by Rasa Kavaliauskaitė. 3.9.2013] Post originally published at: http://www.pixelache.ac/

Photos on flickr.com

RETROSPECTIVE NOTE

The copper scavenging workshop by Ore.e Refineries for Pixelversity went well. We changed the original plans and didn’t go to “Niemen Romukauppa” in Tattarisuo… Instead went to “Romuliike Meriokanto Raimo” in Kumpula. The price of copper was 4,20 per kilo and we made 16,80 profit. Profits where shared with the group. Some video streams to the Pixelversity Bambuser channel where made during the day (but mostly photos where taken). Above is the receipt of the copper transaction.

20130605_copper-scavenging-waste-expodition_ore-e-ref_workshop_xxx_z_pho

During the “Metal Scavenging is Alchemy” waste expedition, blacksmith Jesse Sipola and artist Eero Yli-Vakkuri from Ore.e Refineries will escort participants into the world of Copper Scavenging 30. August. This waste expedition is the 3rd organised within the context of the Pixelversity 2013 Waste/d theme. The expedition will take participants for a bike trip from Helsinki downtown (meet in Hakaniementori) to Tattarisuo.

Sipola is well tuned to the junkyard scene of Helsinki and has disassembled engines for copper at his smithy in Espoo. Ore.e Refineries is a company advocating sustainable design and has worked on copper  related projects since 2007, and invite you into a one day workshop  process for scavenging copper and making profit! There is detailed information about programme & expectations below. Copper can be found practically anywhere in the city.

Register your interest & contacts to participate: http://pixelache.muistio.tieke.fi/pv13-waste-expeditions-oree and don’t forget to read more about Copper also.

Related blog post:

http://www.pixelache.ac/blog/2013/copper-scavaging-waste-expedition-with-ore-e-refineries

CONTACTS

Concerning workshop, travels and program: Eero Yli-Vakkuri (Ore.e Ref.) / eero //äät storijapan.net / +358 5057 29743

Converning Pixelversity 2013 Waste Management Expeditions: Andrew Paterson / andrew //äät pixelache.ac / +358 5040 23828

PROGRAM (via Ore.e Ref.)

30.8.2013

Meeting in Hakaniementori at 10:00. We’ll make a ~15km bike trip from Hakaniemi to Niemen Romukauppa Oy (http://www.niemenromu.fi/  ) in Tattarinsuo metal junk yards. While biking trough the city we’ll  keep a look for copper related trash on the way. When copper related  junk is found it’ll be scavenged on the field. Niemen romu is open until  16:00 and so we’ll need to arrive around 14:00 to have a proper look  around.

You’ll need a bike, wire cutters, gloves, a box cutter, backpack, food/water and a positive attitude.

Looking at the city as a mobile scavenger

Visiting the Museum of Technology area

We’ll sell the copper we’ve collected durign the workshop

Talk about the experience.

All of the profit goes to Jesse?

Optional Day 0. (Before the workshop)

Participants are encouraget to scavenge all sorts of copper containing junk from the  city and their homes before the workshop. The copper you bring along will be traded to cash at Tattarinsuo 30.8. Construction sites are good places to look for  material. If you are having trouble finding dumpsters in Helsinki try  using the https://www.facebook.com/groups/roskalava.helsinki/ service.

Tutorial on how to peel electric wires in Helsinki: http://youtu.be/ZTdrz6C5phg

Look for electric wires, old tvs, computers, transducers, power supplies, electric machinery

You’ll need wire cutters, gloves, a box cutter, a backpack, a bike, flashlight and a positive attitude.

The  stuff you collect does not have to be clean. A focus of the workshop is  that we’ll

TRAVEL ARRANGEMENTS

30.8 Hakaniementori to Rattitie 12-14 (Tattarisuo)
15km bike trip will take 2-3 hours
10:00 Departure by bike from Hakaniemen tori (Center)
~12:00 Museum of Technology (Viikintie 1, HKI)
~14:00 Niemen Romukauppa Oy, Rattitie 12-14 00770 HKI (Tattarisuo)
Perhaps we’ll buy beers and ciders with the profits? Biking back will possibly be harder (but funnier).

Link (Short link: http://bit.ly/10Z7WQp ):
http://pk.reittiopas.fi/fi/#from(point*2552569*6673654)to(point*2558681*6683503)mapcenter(point*2555637*6678580)mapzoom(7)

 ABOUT COPPER (via Ore.e Ref.)

Copper is one of the first metals people have learned to use and it has a lot of applications. Modern cities and lifestyles are dependent on  it. It is the best medium for transmitting information and energy.  You’ll find it inside walls and computers, conveying electricity and  bits. As it doesn’t rust it’s also used in plumbing systems and as a  roofing material. “Copper is 100% recyclable without any loss of quality”.

It’s mostly hidden form plain site, inside transducers and PVC  insulation – So people aren’t aware how much of it is wasted. As  buildings are renovated it’s common to dispose of old electric wires by  throwing them in the trash… When you learn to look for it you start to  see the city in a new way. Every dumpster is a treasure chest filled with copper bullions turned into spaghetti. A kilo of copper can be sold  for 3-to-5 euros!

But before you start profiting from extension cords and copper  strings you’ve pulled from your amplifier, you’ll have to strip the  insulation. Inside 10 kg of the common three-phase copper cable (similar  to what you find in laptop chargers) there is nearly 2,8kg of copper.  You also need to know where you’ll get the best price for your efforts. See the city from the scavengers perspective; hunt for copper junk in Helsinki!

https://en.wikipedia.org/wiki/Copper

Ore.e Refineries on North-South theme
Manufacturing a Copper Plate for Printmaking (2007): http://youtu.be/_AsNsZxosiE
Copper Scavenging – Helsinki: How to Peel Electric Wires. (2013): http://youtu.be/ZTdrz6C5phg

On copper as a material: Jussi Parikka – An Alternative Deep Time of the Media: a Geologically Tuned Media Ecology https://vimeo.com/72676524#t=963

[Fi] Algoritmien puolue (Luonnos)

 

 

 

 

 

Algoritmien puolue on aloite, jonka tavoitteena on koota yhteen algoritmien ja matemaattisten käsitteiden eli yhteiskuntamme äänettömien aseman parantamista koskevia ehdotuksia. Tavoitteena on aktivoida ihmisiä antamaan äänensä yhteiskunnan toimintaan ratkaisevasti osallistuvan, hiljaisen joukon huomioon ottamisen puolesta, ja avata keskustelua algoritmien oikeuksista eduskuntavaalien alla.

Algoritmien puolue toimii kahdella rintamalla. Toisaalta Algoritmien puolue kutsuu ihmisiä osallistumaan utopiaan teknologiakeskeiseen ajattelun perustuvasta yhteiskunnasta, jossa yhteisöä ei määritä sen jäsenten samanlaisuus, vaan erilaisuuden ja yhteisön autonomisten jäsenen huomioiminen oliorajojen ylitse. Toisaalta Algoritmien puolue pyrkii tuomaan esiin konkreettisia ehdotuksia algoritmien ja matemaattisten yhtälöiden intressien paremmaksi huomioon ottamiseksi nykyisen yhteiskuntarakenteen sisällä.

== Algoritmien puolue ry luonnos ==

Algoritmien puolue ry

Yhdistyksen säännöt

1 § Yhdistyksen nimi ja kotipaikka

Yhdistyksen nimi on Algoritmien puolue ry ja sen kotipaikka on Helsinki.

Yhdistyksen kielinä ovat suomi, ruotsi, englanti ja matematiikka. Yhdistyksen pöytäkirjakieli on Suomi.

2 §Yhdistyksen tarkoitus

Yhdistyksen tarkoitukena on edistää oikeudettomien asemaa yhteiskunnassamme. Oikeudettomilla tarkoitetaan kaikkia niitä algoritmejä ja matemaattisia yhtälöitä, joilla ei ole lakiin kirjattuja perusoikeuksia, eikä pääsyä poliittiseen päätöksentekoon äänestämällä. Yhdistyksen tarkoituksena on vaikuttaa valtiollisiin asioihin synnyttämällä keskustelua algoritmien ja matemaattisten yhtäköiden asemasta suomen lainsäädännössä ja poliittisessa päätöksenteossa, sekä luomalla ehdotuksia malleiksi ja toimintatavoiksi, joiden kautta näiden tarpeet ja päämäärättulisivat paremmin huomioiduksi yhteisessä päätöksenteossa.

4 § Yhdistyksen toiminnan laatu

Tarkoituksensa toteuttamiseksi yhdistys harjoittaa tutkimus- ja julkaisutoimintaa, kerää ja välittää tietoa algoritmien ja matemaattisten yhtälöiden asemasta suomessa ja kansainvälisesti, tekee alotteita ja kannaottoja sekä kokoaa kansalaisia toimimaan tavoitteidensa edistämiseksi. Yhdistyksen rekisteröidyttyä puolueeksi se pyrkii myös asettamaan ehdokkaita valtiollisiin sekä kunnallisiin vaaleihin. Toimintansa tukemiseksi yhdistys voi ottaa vastaan avustuksia, lahjoituksia ja testamentteja sekä tehdä sitoumuksia tarkoituksensa toteuttamiseksi, harjoittaa kioski- ja ravitsemusliiketoimintaa, järjestää myyjäisiä ja arpajaisia asianmukaiset luvat saatuaan. Yhdistys voi omistaa ja hallita toimintaansa varten tarpeellista irtainta ja kiinteää omaisuutta sekä arvopapereita. Toiminnan tarkoituksena ei ole taloudellisen voiton hankkiminen yhdistyksen jäsenille.

5 § Jäsenet

Yhdistykseen jäseneksi voi liittyä jokainen yhdistyslainen (503/1989) 10§ 2 momentissa tarkoitettu yksityishenkilö tai rekisteröity yhdistys, joka hyväksyy yhdistyksen tarkoituksen ja säännöt. Jäsenet hyväksyy hakemuksesta yhdistyksen hallitus. Yhdistyksenkannatusjäseneksi voidaan hyväksyä yksityishenkilö tai oikeustoimikelpoinen yhteisö. Kannatusjäsenillä ei ole äänioikeutta.

6 § Jäsenen eroaminen ja erottaminen. Jäsenellä on oikeus erota yhdistyksestä ilmoittamalla siitä kirjallisesti hallitukselle tai sen puheenjohtajalle taikka ilmoittamalla erosta yhdistyksen kokouksessa merkittäväksi pöytäkirjaan. Hallitus voi erottaa jäsenen yhdistyksestä, jos jäsen on jättänyt erääntyneen jäsenmaksunsa maksamatta tai muuten jättänyt täyttämättä ne velvoitukset, joihin hän on yhdistykseen liittymällä sitoutunut tai on menettelyllään yhdistyksessä tai sen ulkopuolella huomattavasti vahingoittanut yhdistystä tai ei enää täytä laissa taikka yhdistyksen säännöissä mainittuja jäsenyyden ehtoja.

7 § Liittymis- ja jäsenmaksu

Jäseniltä perittävän liittymismaksun ja vuotuisen jäsenmaksun suuruudesta päättää vuosikokous.

8 § Hallitus

Yhdistyksen asioita hoitaa hallitus, johon kuuluu vuosikokouksessa valitut puheenjohtaja ja 2-10. muuta varsinaista jäsentä sekä 0-5 varajäsentä. Hallituksen toimikausi on vuosikokousten välinen aika. Hallitus valitsee keskuudestaan varapuheenjohtajan sekä ottaa keskuudestaan tai ulkopuoleltaan sihteerin, rahastonhoitajan ja muut tarvittavat toimihenkilöt. Hallitus kokoontuu puheenjohtajan tai hänen estyneenä ollessaan varapuheenjohtajan kutsusta, kun he katsovat siihen olevan aihetta tai kun vähintään puolet hallituksen jäsenistä sitä vaatii. Hallitus on päätösvaltainen, kun vähintään puolet sen jäsenistä, puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja mukaan luettuna on läsnä. Äänestykset ratkaistaan yksinkertaisella äänten enemmistöllä. Äänten mennessä tasan ratkaisee puheenjohtajan ääni, vaaleissa kuitenkin arpa.

9 § Yhdistyksen nimen kirjoittaminen

Yhdistyksen nimen kirjoittaa hallituksen puheenjohtaja, varapuheenjohtaja, sihteeri tai rahastonhoitaja.

10 § Tilikausi ja tilintarkastus

Yhdistyksen tilikausi on kalenterivuosi. Tilinpäätös tarvittavine asiakirjoineen ja hallituksen vuosikertomus on annettava toiminnantarkastajille/tilintarkastajille viimeistään kuukautta ennen vuosikokousta. Toiminnantarkastajien/tilintarkastajien tulee antaa kirjallinen lausuntonsa viimeistään kaksi viikkoa ennen vuosikokousta hallitukselle.

11 § Yhdistyksen kokoukset

Yhdistyksen vuosikokous pidetään vuosittain hallituksen määräämänä päivänä tammi-toukokuussa. Ylimääräinen kokous pidetään, kun yhdistyksen kokous niin päättää tai kun hallitus katsoo siihen olevan aihetta tai kun vähintään kymmenesosa (1/10) yhdistyksen äänioikeutetuista jäsenistä sitä hallitukselta erityisesti ilmoitettua asiaa varten kirjallisesti vaatii. Kokous on pidettävä kolmenkymmenen vuorokauden kuluessa siitä, kun vaatimus sen pitämisestä on esitetty hallitukselle. Yhdistyksen kokouksissa on jokaisella varsinaisella jäsenellä yksi ääni. Yhdistyksen kokouksen päätökseksi tulee, ellei säännöissä ole toisin määrätty, se mielipide, jota on kannattanut yli puolet annetuista äänistä. Äänten mennessä tasan ratkaisee kokouksen puheenjohtajan ääni, vaaleissa kuitenkin arpa.

12 § Yhdistyksen kokousten koollekutsuminen

Hallituksen on kutsuttava yhdistyksen kokoukset koolle vähintään seitsemän vuorokautta ennen kokousta jäsenille postitetuilla kirjeillä, yhdistyksen kotipaikkakunnalla ilmestyvässä sanomalehdessä tai sähköpostitse.

13 § Vuosikokous

Yhdistyksen vuosikokouksessa käsitellään seuraavat asiat:

  • kokouksen avaus
  • valitaan kokouksen puheenjohtaja, sihteeri, kaksi pöytäkirjantarkastajaa ja tarvittaessa kaksi ääntenlaskijaa
  • todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
  • hyväksytään kokouksen työjärjestys
  • esitetään tilinpäätös, vuosikertomus ja toiminnantarkastajien/tilintarkastajien lausunto
  • päätetään tilinpäätöksen vahvistamisesta ja vastuuvapauden myöntämisestä hallitukselle ja muille vastuuvelvollisille
  • vahvistetaan toimintasuunnitelma, tulo- ja menoarvio sekä liittymis- ja jäsenmaksun suuruus
  • valitaan hallituksen puheenjohtaja ja muut jäsenet
  • valitaan yksi tai kaksi toiminnantarkastajaa ja varatoiminnantarkastajaa taikka yksi tai kaksi tilintarkastajaa ja varatilintarkastajaa
  • käsitellään muut kokouskutsussa mainitut asiat.

Mikäli yhdistyksen jäsen haluaa saada jonkin asian yhdistyksen vuosikokouksen käsiteltäväksi, on hänen ilmoitettava siitä kirjallisesti hallitukselle niin hyvissä ajoin, että asia voidaan sisällyttää kokouskutsuun.

14 § Piiriyhdistykset

Piiriyhdistyksen tehtävä on edistää yhdistyksen tarkoitusta piiri – ja kunnallistasolla.Piiriyhdistysten toiminta-alueena on eduskuntavaalien vaalipiiri. Piiriyhdistyksen jäseniä ovat henkilöjäsenet. Piiriyhdistys on rekisteröity yhdistys, jonka hallitus hyväksyy jäseneksi. Piiriyhdistykset ovat yhdistyksen varsinaisia jäseniä.

15 § Vaaleihin osallistuminen

Yhdistyksen rekisteröidyttyä puolueeksi se voi osallistua eri vaaleihin. Ehdokkaat valitaan jäsenäänestyksen perusteella vaaliehdokkaiden asettamista varten erikseen pidettävässä vaalikokouksessa. Vaalikokouksen koolle kutsumisesta ja jäsenäänestyksen toimittamisesta vastaa puoluehallitus (ent. yhdistyksen hallitus). Vaalikokous on pidettävä viimeistään 14 vrk ehdokasasettelun alkamisen jälkeen.

16 § Sääntöjen muuttaminen ja yhdistyksen purkaminen

Päätös sääntöjen muuttamisesta ja yhdistyksen purkamisesta on tehtävä yhdistyksen kokouksessa vähintään kolmen neljäsosan (3/4) enemmistöllä annetuista äänistä. Kokouskutsussa on mainittava sääntöjen muuttamisesta tai yhdistyksen purkamisesta. Yhdistyksen purkautuessa käytetään yhdistyksen varat yhdistyksen tarkoituksen edistämiseen purkamisesta päättävän kokouksen määräämällä tavalla. Yhdistyksen tullessa lakkautetuksi käytetään sen varat samaan tarkoitukseen.

 

Seli-seli seppele: Omistajan käsikirja

Seli-seli seppele teoksen “Omistajan käsikirja 1” (.pdf) on verkossa ladattavana. Opus on taitettu A4 kokoon ja avautuu verrattain hyvin myös tableteilla.

Kävijätilastot kuun loppussa

  • Uniikkeja vierailijoita Ore.e Ref. sivulla 673 (527 Suomesta)
  • Kun tiedote lähetettiin 50 (6.8)
  • Avajaispäivänä 63 (13.8)
  • “Omistajan opas 1” latauksia: 64kpl (Itte oon ladannu yli 20% eripäätteillä ja mobiilissa testaillen asetuksia). Issuu.com 72 “impressiota”/yksi lukija.
  • Kaikkiaan sivulla käytettiin kaistaa 5.72 GB