Päivät 17.-22. Picasso näyttelyvalvojapäiväkirjat

17. Tilapäisiä uhkaa vaara. Huhu kertoo: Jos yleisömäärät eivät täytä odotuksia meitä lomautetaan. Tekisi mieli levittää huhua mutta en innostu siitä. Aloin kerätä tilastollista tietoa siitä miten pitkään ihmiset katsovat teoksia. Erottelin ryhmän naisiin ja miehiin. Tein näin siksi että valvottavan huoneen ollessa täysi ihmisiä on helpompi erotella sukupuolen perusteella. Keskimäärin yhtä työtä katsotaan 14.7 sekuntia. Täytyy laajentaa tutkimusta ja laskea myös parit, sekaparit ja ryhmät. Kiinnostavaa.

18. Tilastoimistyö on kiinnostavaa. Mutta en saa tehdä sitä esteettä. Olin naulakossa. Ihmiset kohtelee naulakkotyöntekijöitä huonosti. Vieraita oli vähemmän kuin vanhat työntekijät odottivat. Laskin lomauttamishuhu liikkeelle. Kuulin myös että naulakko ulkoistetaan.

19. Säännöt siitä mitä näyttelysaleihin saa tuoda (vettä, kasseja, takkeja) tehdään valvojien toimin. Ne ovat tiukkoja. Siksi ettei jokaisen tarvitse soveltaa. Johdonmukaista. Olen kyttä. Naulakko ulkoistetaan. Esimies kertoi. Luulen että lomautushuhu saa vettä myllyyn.

20. Vapaapäivä. Darrassa. Nakutin tilastot tietokoneelle. Täytin apurahahakemuksen. En saanut lähetettyä sitä.

21. Johtajan tytär on myös museovalvojana. Se on 18 ikäinen tai alle. Juoru levisi nopeasti että se on tuntityöntekijänä. Se on nimetty hedelmän mukaan. En tunne sitä ollenkaan. En tiedä tästä kuin sen nimen. Kun se kulki ohi kuitenkin tervehdin häntä erittäin ystävällisesti. Aloitin tervehtimisen jo pitkän matkan päästä. Ennen normaalia tervehtimisetäisyyttä.

22. Sain vastuutehtäväksi käynnistää ja asettaa videotykin yritysjohtajien tilaisuudessa. | Picasso ei ole muuttanut kaupunki kuvassa mitään muuta kuin mainosten määrää. Viereisen bisneskeskuksen ravintolan tyyppi kertoi että joku mies oli konjakin ääressä sanonut ettei ymmärrä Picassoa. Ravintola tyyppi sanoi ettei hänkään ymmärrä. Yhdessä he olivat helpottuneet siitä ettei eri sukupolvien tyypit ymmärrä Picassoa. Tyyppi sanoi että Picasso tuo kaupunkiin asiakkaita. Lähiyritykset saavat asiakkaita. | Laukkujen jättämistä narikkaan vastustetaan enemmän kuin pidän mahdollisena. Muutamissa tapauksissa se on ollut kynnyskysymys näyttelyyn tukemiseen. Uskomatonta. He eivät luota meihin. En ymmärrä. Laukku on status-symboli. Pahimmillaan sellainen maksaa yhtä paljon kun mun kuukauden palkka. Eräälle vartijalle oli sanottu: “Tuskin jätän laukkuani poju se maksaa enemmän kuin sulla on varaa.” Kun joutuu laittamaan tavaransa muovipussiin tulee tasaveroiseksi rahvaan kanssa. Ehkä se on se. Laukku on myös itsenäisyyden symboli ja väline. Siellä on omat rahat ja oma salainen tila. Sen poistaminen on kastraatio. Eräs kyseli narikan luotettavuudesta. Kerroin etten tiedä kuinka luotettava se on. Että olemme narikassa koko ajan mutta en ole henkilökohtaisesti.. Enkä tiedä miten tavarat on vakuutettu. Yritin olla keventävä olemalla kuumottava. Hymyilin näsäviisaasti. Nainen sanoi: “aika epäilyttävää.”. Se vei laukkunsa lukittavaan kaappiin jossa luki: “Museo ei vastaa kaappiin jätetyistä tavaroista.”. Ennemmin kuin antoi minulle! Olisi pitänyt antaa luonnearvio itsestäni mutta en suostunut. Mitä laukuissa voi olla rahan ja korttien lisäksi? Yksityisyys kai. En halunnut sanoa olevani luotettava. Sillä kysyjä ei ansainnut luottamustani. Kerran eräs kysyi: “Onko tämä edes laillista?”. Mitä siihen voi vastata?

Päivät 8.-16. Picasso näyttelyvalvojapäiväkirjat

8. Paljon uusia työntekijöitä. | Olemme AV tekniikan kokouksessa, suunnattu uusille työntekijöille. Asiakaspalvelun pomo kokee että olis tärkeää että kaukosäätimessä on tarra jossa lukee “videoprojektorin kaukosäädin”. AV tekniikan pomo sanoo “Selvä, teen tarran”. Ilme ei värähdä. Totteleminen on halveksunnan muoto. Pääsin tähän kokoukseen koska olen nuori mies, vanhat naiset eli vakkarit on suljettu pois. Jutellaan pitkään muiden työntekijöiden kanssa. Monet on samassa tilanteessa. Jutellaan mutta keskustelu on jotenkin maanista koska sitä ei voi rytmittää, pakko seistä salissa kokoajan. Ei pääse pois. Picasson maalaukset on kaikki lattioilla odottamassa ripustustusta. Yksi sanoo että tää on paras tapa katsoa niitä. Nimet ja vuosiluvut ei haittaa luentaa.

9. Katson veistosta. Päätän koskea sitä. Mietin että kaikki tekisi samassa hetkessä samoin. Tuntuu jotenkin suurelta ja elämänjanoiselta. Päätän olla sittenkin koskematta, joka kaduttaa heti ja kosken sitä sormella. Tuntuu huumaavalta, rikon tabun! Jännä tunne ei kestä ollenkaan. | Hajamielisyys on vastarinnan muoto.

10. Johdantopäivä uusille työntekijöille. Talon historia ja tavoitteet Picasso -näyttelylle. “Pikasso on nero, on nero on nero”. Lyhennelmä museopedagogin luennosta. Ne sanoo “Eikö ole hienoa kun voitte katsoa Picassoa joka päivä?” “Enks olis hauskaa mennä töihin uudella autolla joka päivä?” vois vastata. Varmaan olis mutta jos joutuis menee töihin joka päivä ei sillä olis väliä. Tauolla meille annetaan kahvia ja teetä. Ne on tuotu aulaan samalla kun oltiin salissa luennolla. Me ei nähty kuka ne on tuonut, näkymättömien käsien tuomaa taikapullaa. Paahtoleivistä on leikattu reunat pois. Kaikki merkit työstä on poistettu. Paras palvelija on näkymätön, jos se ei onnistu niin persoonaton. Työ kuvataan roolileikkinä “Älkää ottako tätä henkilökohtaisesti, ajatelkaa että olette vain työntekijöitä. Älkää provisoituko”. Harjoittakaa mieli-judoa: “Kuunnelkaa niin pitkään kunnes toinen kyllästyy valittamaan”. Hyvä asiakaspalvelu on huonoa ihmisyyttä.

11. Vapaapäivä, töissä friikkuna. Päivä menee hyvin mutta suutun helposti. Teen jotain naamaria ja puuhailen kehysten kanssa. Juolahtaa mieleen että voin nitoa naamarin kokiin. Innostuin ja hain nitojan, mutta kuitenkin kysyin taiteilijalta, jolle olen ollut töissä viisi vuotta, voinko tehdä silleen.. Mutta samalla tajuun attä oon ainoa joka voin päättää asiasta ja mulla on tähän paras ote. Ratkaisu on hyvä ja näyttää hienolta. Mun intuitio menee pilalle kun olen töissä laitoksessa. Ehkä jengillä pitää olla spesialistiharrastuksia jotta ne voi olla töissä menettämättä terää.

12. Olen vapaalla. Olen darrassa ja menossa freelancer töihin. Kaikissa lehdissä, medioissa ja keskusteluissa museo johto- ja esimiestason kanssa hehkutetaan tulevaa näyttelyä. Kritiikitöntä hehkutusta. Samaa tarinaa fantastisesta näyttelystä toistetaan kaikissa lähteissä joihin törmään. Mun tulkinta on: Näyttely perustuu Picasson perikunnan perintöverojen kattamiseksi Ranskan valtiolle luovuttamiin teoksiin (jos mä olisin Picasson perikuntaa antaisin varmasti kaikkein paskimmat työt ja pari hyvää ettei kusetus paljastuisi). Juttu on varmaan sovittu hyvässä yhteydessä perikunnan kanssa. Muutenhan se olisi skandaali. Jokatapauksessa merkittävimmät pitäisin perikunnan pesässä. Valtion saamista kappaleista tehtiin museo. Museo joutuu aina tekemään itsestään kritiikittömästi tärkeän koska sen rahat tulee valtiolta ja se on osa valtiota eikä siten voi olla itsekriittineni sen jälkeen kun päätös jostakin on tehty. Kokoelman saaminen Suomeen on tavattoman kallista. Todellista summaa ei ole edes kerrottu. Se että näyttely tulee tähän museoon on jonkun kuraattorin haksahdus ja uran kohokohta. Selitellessään lautakunnille miksi tämä näyttely on saatava Suomeen hän siteeraa suoraan Picasso museon tekemää kritiikitöntä ylistystekstiä. Näyttely kuvaillaan erityisimpänä tapahtumana ikinä ja samalla perustellaan Picasson asemaa taiteessa koskemattomana ja korvaamattomana. Rahat saadaan valtiolta. Sitten käydään sponsoreiden kimppuun ja kritiikitön ylistysteksti tuo heidän rahansa näyttelykassaan. Palkinnoksi yritykset voivat osallistua suuren neron tarinaan ja näyttäytyä kuten liittyisivät siihen jotenkin. Yritysten toimihenkilöt näkevät näyttelyn ensimmäisenä. Se joka näkee näyttelyn ensimmäisenä voittaa suurimman palkinnon kun näkee teokset ennen kuin rahvas on ehtinyt pilata niitä katseillaan. Osa yrityksistä on lehti ja muita medioita. Heidän etunsa on esittää näyttely kritiikittömän tärkeänä ja Picasso merkittävimpänä taiteilijana maailmassa. Näin he voivat perustella omaa asemaansa tukijoina ja sponsoreina jotka kantavat syvällisen yhteiskunta ja kulttuurivastuuta. Yksityiset toimittajat eivät voi esittää kritiikkiä näyttelyä kohtaan sillä johto on luovuttanut satoja tuhansia euroja ja palstatilaa näyttelylle.. Kritiikki ja koko ilmiön analyysi saisi johtajien päätökset näyttämään hölmöiltä. Picasso tekee ympärilleen konsensuksen. Joka kerta kun sitä sanotaan neroksi tehdään kritiikki turhaksi. Picasson nerous tallaa jalkoihinsa muut. Lehtien lööpeissä ylistetään Picasson munaa. Miten paljon se on pannut ketäkin. Kaikki konservatiiviset tahot saavat sanoa ääneen mitä mieltä ovat naisista ja siitä miten maailmaa olisi yksittäisten vahvojen miesten toimesta johdettava. Picasso palvelee patriarkkaaistä miestä joka pitää naiset kuuliaisina. Picasso on luontaisesti lahjakas kuten suvereeni johtaja. Taidoillaan hän tekee rahaa kuten donald trump.. Picassoa on jopa sanottu köyhäksi taiteilijaksi (jonka isä oli akatemian professori) joka nousi sosiaalisessa ja taloudellisessa luokassaan ahkeruudella ja itseluottamuksellaan (niinkuin meidän museovalvojienkin olisi ahkeruudella mahdollista). Picasso tekee liberaalin kapitalismin oikeutetuksi koska sen myötä jyvät valikoituu akanoista, nerot tavallisista.

13. Suuri sponsori tulee vierailulle. He ovat ensimmäisiä jotka näkevät näyttelyn. Luin netistä eri korruptio skandaaleista ja veronkierto viritelmistä mihin ne on sekaantuneet. KPMG on syntynyt samoihin aikoihin kun Picasso. | Muistan hauskan jutun: Hämärä veikko tuli kahvilaan ja löi käsillään tiskillä oleviin leivoksiin. Myyjä tyrmistyi ja komensi veikon pois. Veikko vastasi ilkikurisesti: “Nähdään kymmenen minuutin päästä.” ja lähti. Kun myyjä meni heittämään turmeltuneet leivokset kierrätysastiaan oli veikko odottamassa takapihalla. “Mähän sanoi että pian nähdään” veikko sanoi ja otti kierrätysastiaan heitetyt leivokset mennessään. Käytävillä on mainoksia tilapäisiä banderolleja joissa lukee että “KPMG avaa ovet Picasson maailmaan.” Mun väitteet on todistettu. Työntekijät on idiootteja mutta minä olen hullu.

14. Olin aamulla pystyttämässä friikkuna näyttelyä. Menen illaksi museoon. Väsyttää. Olen mustasilmäinen. Olo on kuin darrassa. Oppaat puhuu Picassosta esimerkkien kautta eivätkä analysoi teoksia tai suuntauksia. Niitä tulkitaan symbolien avulla mutta symboleja ei edes avata: “Picasso kuvasi paljon matadoreja. Ehkä kyse on elämän ja kuoleman ja intohimon suhteesta.” Joissain tapauksissa esimerkki on tyhjänpäiväisiä: “Tämä nainen on blabla Picasso kuvasi hänet usein itkevänä naisena. Tämä nainen oli todellisuudessakin ailahteleva. Mutta ei kuulemma itkenyt Picasson seurassa. Hän oli frigidi.” Ensikädessä kuvia tulkitaan niiden tunnistettavien esineiden kautta: “Tässä on miekka ja sikari ja hattu.” tai elämänvaiheiden kautta: “Hän oli tätä maalatessään 72 v. Ja asui sielläjasiellä.”. Teosten nimikylteissä pitäisi olla maalarin ikä merkittynä; monet vieraat laskee kokoajan mikä ikäinen se on ollut maalatessaan mitäkin. Tämä oli älytön: “Ensimmäisen maailmansodan aikana taiteilijat vakavoituivat ja hakeutuivat takaisin klassiseen esittävyyteen”. Kaikki tulkinta tapahtuu vieläkin suhteessa esittävyyteen jos ei siihen niin henkilökuvaan. On myös pötypuhetta että Picasso “jatkuvasti uudisti ilmaisuaan”: Vaikka se on vaihtanut tyyliä on se aina maalannut samoja aiheitaan. Esimerkkinä nämä alastomat naiset joita se on tutkinut tarkasti. Vaikka eri tekniikoin niin tarkasti samaa aihetta. | Eräs vieraana ollut yritys mies sanoi olleensa kesälomansa töissä siivousfirmassa “ihan kokeilumielessä kun ooppera on niin ikuisesti samanlainen työpaikka” ja sanoi työkaveriensa olleen “tosi kiinnostavia tyyppejä”, “me tehtiin 16 h päiviä, oli kyllä hienoa”, “sit heti loman jälkeen järkkäämään ooppera festivaalia”, “ei kato pääse kyllästymään.”. En viitsinut kuitata: “Tuskin sä siellä kokemuksen vuoksi olit. Tais olla rahat rehellisesti loppu.” Johtajan kulttuurikokemus on 2kk alemman sosiaaliluokan seurassa. Hullu mies!

15. Olen narikassa. Hienoja mauttomia takkeja. Naisilla on valtavia kasseja. En saanut laittaa yhtä lattialle sillä se oli valkoinen. Nahka tahriintuisi.

16. Sävelsin radiopuhelimella biisin Picassolle. Vartioimme hetken aikaa neljän voimin neljää tyhjää salia. Sitten itse organisoiduimme. Kaksi lähti pois. Olin harjoittelemassa kassakoneen käyttöä viereisessä nykytaiteenmuseossa siltä varalta että tulee ruuhka. Kun Picasso huomenna aukeaa yleisölle. Puhuimme pitkään eri etukorteista ja hankalista tapauksista joissa henkilö ei ole oikeutettu etuun vaikka luulee niin. Kävimme kaikki eturyhmät; vammaiset, näiden avustaja, turistit, opiskelijat ja kaikki eri opiskelijakortti muodot läpi. Sitten puhuimme sponsoreista ja vaativista sponsori tapauksista: “Nyrkkisääntönä voi sanoa, että jos joskus joku asiallisen oloinen tulee ja sanoo että hänelle on sanottu että sejase on sanonut että tämä pääsee näyttelyyn ilmaiseksi on parempi antaa lippu kuin ryhtyä soittelemaan jollekin johtajalle että pitääkö tämä paikkansa.”

Päivät 1.-7. Picasso näyttelyvalvojapäiväkirjat

1. Naisella oli vahva kättely. Me istuttiin ja kuultiin työehdoista. “Kaikki ehdot löytyy tästä…” Pomo osoitti 400 sivuista valtiontyöntekijöiden työehtokirjaa. Kaikki repesi nauramaan. “Meillä tehdään kaikki kuten kirja määrää”. Otettiin valokuvia kulkukortteihin. Hymyilin kuvassa. Nainen jolla oli vahva kättely, se oli kuvassa 20 vuotta nuorempi.

2. Vaihdoin kännykän bluetoothin nimeksi “I prefer Beuys. Fuck Picasso.” ja laitoin sen näkyväksi kaikille. Porukka etsii nakkisuojia, ihan niinkuin olis jotain työtä. Me ollaan alhaalla hierarkiassa. Näyttelyvieraat luulee että oon vasikka. Mun työ on spottaa virheitä niiden käytöksessä. Jos ne tekee virheen mun pitää näyttää mikä on oikein: Olla hiljaa, viisaannäköinen ja hidas. Jos ne reagoi teoksiin väärin mun pitää katsoa niitä toruen. Tää toimii aikuisille muttei lapsille. Tekonauruja. Osa näyttää syrjäytyviltä. Amerikkalainen pariskunta kiitti mua näyttelyn kuratoinnista. Kiitin takas kauniisti. Picasson -näyttely ei ole valmis joten täällä on vaan vanhaa kokoelmataidetta. Väsyttää. Jalkoihin sattuu. Joku asiakaspalvelupäälikkö kysyin miksi tulin tänne töihin “Rahan takia” sanoin. “Aivan. Selvä, tästä ei siis tarvitse puhua enempää”. “No… Tää oli multa vähän turhan suoraan sanottu…” jatkoin ja selittelin että olen taiteilija ja freelanceri jne. Taiteilija-statuksella saa anteeksi kämmejä mutta siihen pitää uskoa itse jotta se toimii.

3. Tää on tehdas. Tee ja kahvi on aina samaan aikaan. Monet kollegat on kanssa taiteilijoita tai käsityöläisiä. Ne poseeraa fiksunoloisesti katsoessaan maalauksia. Kun oli 15 min tauko seisoin samassa asennossa kuin salissa. Nolotti. Jalkoihin sattuu. Nuoremmat työntekijät on häkänneet vuororotaation ja ottaa pidempiä taukoja. Vanhat tekee samaa mutta vielä pidemmillä tauoilla.

4. “Kerran yksi lapsi löi teosta kädellä… Toruin äitiä mutta hän oli ulkomaalainen”. Oon oudossa hajoamisen tilassa. Tuntuu oudolta. Niinkun nukkuisin. Oon koomassa. Päivä menee nopeasti. Ajalla ei ole merkitystä, se johtuu teosten vuosiluvuista. Seison 8 tuntia päivässä menneisyydessä. Vanhemmat työntekijät puhuu “iltapisu” ajasta.

5. Kaksi tuntia myöhässä. En tajuu miksi. Noloa. Luulin olevani hyvä tässä. Olin matkalla kun ne soitti ja teeskentelin etten tiennyt myöhästyneeni. Parasta tässä päivässä on että vahdin tyhjää huonetta, jossa on yksi lukittu ovi.

6. Vahdin samaa tyhjää huonetta kuin eilen mutta meitä on viisi! Me vahdittiin lukittua ovea 8:00 alkaen. 15 yli kuusi Picasso museon kuraattorin saapuminen ilmoitetaan radiolla. Me mentiin portaiden alle piiloon kun se meni ohi. Kun se tuli oven kautta se kysyi “ça va?” ja mä mutisin “bien”. Se ei varmaan kuullut. Nyt alkoi iltalisät juosta.

7. Eka vapaapäivä menee darrassa.

[Fi] £µ0|\|700|\|$|\|7µ_|4 – Valmistelut.

Tekstit on kirjoitettu valmistautuessa “£µ0|\|700|\|$|\|7µ_|4” performanssiin Tiilikanojassa 2009. Blogiasuiset kirjoitukset tehtiin Tuusulan Taiteiden Yö ry:n toiveesta.

07.08.2009
MATKIMINEN.

£µ0|\|700|\|$|\|7µ_|4 suunnitelmissa on mainittu kaksi elementtiä, jotka määrittävät työtä: Matkiminen ja yhteisöllisyys. Näistä matkiminen on minulle uusi asia. Olen innostunut siitä kahdessa mielessä..

1. Oppiminen tapahtuu matkimisen kautta. Vaatii mielikuvitusta sovittaa omaa kehoaan ja käsityksiään toisen tapaan olla. Jonkin liikekieltä, toimintaa tai ajattelua imitoimalla saadaan uutta tietoa. Esimerkkinä ovat työkalut.

Kaverini Jesse on erikoistunut tähän.

Hän pyörii pitkin työkalukierrätys liikkeitä ja hipelöi erikoisia vehkeitä. Kun vastaan tulee esine jota hän ei tunnista, tämä pyörittelee sitä käsissään ja kahvan muotoilusta, terien kulmista sekä materiaalista pyrkii päättelemään mihin työkalua käytetään. Hän heiluttelee sitä käsissään kuten käyttäisi sitä johonkin.

Useimmiten hän saa työkalun eri ääriasentoja kokeilemalla selville minkälaisessa työasennossa työntekijän on oltava sitä käyttääkseen ja näiden asentojen myötä saa selville miten työntekijä liikkuu ja mitä hän tekee.

Työkalujen ääriasentojen kokeilua määrittää hänen oman kehonsa, ranteensa ja voimiensa rajat. “Ei tätä ei voi käyttää näin.. Ei tätä jaksa pitää kädessä.” Jesse voisi sanoa koskettaessaan metallikokkaretta, joka myöhemmin paljastuu konevasaran osaksi. Päättely prosessi edellyttää empaattisuutta, liikeradat ja mietinnöt hakevat ratkaisua.

On hauskaa ajatella, että metallimies Jesse on empaattinen hipelöidessään väännintä työkalukirpputorin tiskillä. Hakemisen myötä hänelle jäsentyy miten työkalu toimii, miten sitä käytetään ja missä paikassa.

Parhaat työkalut opastavat muotoilullaan miten niitä käytetään ja minkälaisia töitä niillä tehdään.

Työkalu esimerkki on aika edistyksellinen malli matkimisesta. Ja toivon, että £µ0|\|700|\|$|\|7µ_|4 aikana pystyn säilyttämään tämän näkökulman ja työtavan. Näin matkimisen avulla voisin saada uutta tietoa paikasta.

2. Toisessa mielessä matkiminen on yksi esiintymisen prototyyppi. Tekemällä jollekin henkilölle tyypillisiä eleitä toisessa ympäristössä voidaan viestiä jotain muuta. Matkitaan opettajia niiden selkien takana ja puretaan jännitteitä joita ryhmätyöskentelyssä syntyy.

Kyse ei ole roolista vaan ainoastaan muodon ja tapojen toistamisesta. Rooli palvelee ensisijaisesti sitä että matkiva henkilö ilmoittaa sen avulla olevansa jokin toinen (usein julkisuuden) henkilö. Ilmoitukseen riittää yksinkertaisemmillaan pukeutuminen tai tiettyä henkilöä edustavien vallan symboleiden käyttäminen.

Esiintyjä voi esimerkiksi pukeutua englannin kuningattareksi ja käydä kakalla tai käyttää paavin valtikkaa grillivartaana. Tämä matkimisprosessi hyödyntää mediakuvastoa ja stereotypioita. Ehkä tälläinen työ tuottaa uutta tietoa ensikädessä esitystä seuraaville ja esiintyjä välittää esityksellä haluamiaan merkityksiä yleisölle.

Olisi irvikuvallista jos “£µ0|\|700|\|$|\|7µ_|4” aikana matkisin jonkin ohikulkijan maneereija. Mikäli matkiminen tulisi ymmärretyksi ainoastaan suhteessa ohikulkevaan henkilöön. Saatan toki näin menetellä mutta koen, että vaikka ohikulkija itse saisi tästä kokemuksesta paljon uutta tietoa itsestään, näyttäytyisi teko esitystä katsoville selittämättömänä.

He yrittäisivät ymmärtää toimintaani huumorina. Mitä se ei lähtökohtaisesti ole. Jos näytän puuhaillessani hauskalta se johtuu esikädessä siitä, että olen niin tosissani.

20.07.2009
PYRKIMYKSIÄ.
Jaottelen esitystaiteellisen työskentelyni kahteen luokkaan. Festivaaleilla, performanssi-tapahtumissa ja yksityistilaisuuksissa tehtäviin pieniin esityksiin sekä projekteihin, jotka ovat laajempia ja epätäsmällisille yleisöille suunnattuja.

Festivaalien, perf– tapahtumien ja yksityistilaisuuksien yleisöt ovat usein tarkkaan valikoituneita ja tällaisiin tapahtumiin osallistuvat tietävät mitä odottaa tai ainakin, että jotain on jonkun osalta odotettavissa.Tällaisissa tilaisuuksissa esitettävät työt rakentuvat usein tietyn yleisön, esitystilan ja tilaisuuteen sopivan keston varassa. Valmisteluissa otan huomioon esimerkiksi, jonkin ystävä/perhepiirin historian tai osoitan esityksen jollekin tietylle osalle yleisöä.Performanssi festivaaleilla tehdyt esitykset ovat pitkälti suunnattu muille performanssitaiteilijoille ja alakulttuureja harrastaville, joista yleisö koostuu. Epätäsmällisillä yleisöillä tarkoitan julkisiin tiloihin tai erikoisiin paikkoihin sijoittuvia esityksiä, joissa liikkuva yleisö ei välttämättä odota törmäävänsä esitykseen.Se, että yleisö ei osaa odottaa esitystä on lähtökohtaisesti miellyttävää sillä olen esiintyjänä kiinnostunut tavoista, joilla ihmiset sopeutuvat ympäristöönsä, muihin ihmisiin ja miten rakennettu ympäristö (kaupunkisuunnittelu, sisustus jne.) vaikuttavat käytökseen.

Luonnontilasta tehtyä tutkimustyöstä voi myöhemmin hyödyntää myös esitystaidekentän ulkopuolella ja projektista, johon kuuluu esiintymistä voi jalostua vaikka valokuva näyttely.Pääpiirteittäin tätä jakoa noudattaen olen valmistelemassa myös Tuusulan esiintymistä. Jako erilaisten yleisöjen välillä ei ole ehdoton, sillä yleisöissä on aina eri taustoista lähtöisin olevia jäseniä. Mutta koen tämän hyödylliseksi tavaksi lähestyä paikkaa, jossa esitys toteutuu.Kuten sanottua olen kiinnostunut tavoista, joilla ihmiset sopeutuvat ympäristöihinsä ja toisiinsa sekä siitä millaisiin käyttätymismalleihin ja sosiaalisiin asemiin rakennettu ympäristö tai toisen käytös ja vaikkapa pukeutuminen meitä houkuttelee.

Mahdollisuus käyttäytyä epäasiallisesti on helpompaa kaatopaikalla kuin juhlaillallisilla jotka, kaikkine niihin liittyvinen kuvastoineen (Sissi – Keisarinna) ja tarinoineen viettelevät ihmiset käyttäytymään juhlavasti.Näin tulee noudatettua ja ylläpidettyä sosiaalista järjestystä, jonka näkökulman mukaisesti paikka on rakennettu. Esineet, kuten rokokoo– tai junan tuolit ohjaavat ihmisten käytöstä rajaamalla mahdollisia käyttäytymismalleja. Tätä käytöstä ja tiettyihin ympäristöihin kuuluvia tapoja voidaan analysoida kuten mitä tahansa muutakin rakennettua esitystä.Käytännön esimerkkinä on nämä junien istuimet.. Aikaisemmin Malminkartanosta keskustaan matkustaessa oli kaikille istujille yhteinen penkki. Tilaa pystyi ja joutui käyttämään luovasti kun joku tunki ylimääräisen täydelle penkille tai toinen rötkötti penkillä pitkällään.Nykyisin lähijunien penkit ovat rajattu yksittäisille käyttäjille viitaten muotoiluillaan lentokoneiden tuoleihin, korostaen ja tuottaen yksilöityneempää maailmankuvaa. En suorilta pysty latelemaan mitä vaikutuksia yksittäisillä tuoleilla junassa on mutta on kiva ajatella mitä istumisjärjestelyt kertovat paikasta ja paikan järjestäjän käytös odotuksista. Kirkoissa on yhteiset penkin, elokuvasaleissa henkilökohtaiset.

Pidän siitä jännitteestä kun yleisö miettii onko käynnissä esitys vai ei. Mitä pidemmäksi oivalluksen hetken voi venyttää sitä parempi. Jos olisin maalari tykkäsin eniten harmaasta siinä on jotain samaa.Hetki kun tekee selvyyttä siitä mitä jokin on, mahdollistaa arvojensa uudelleen määrittämisen. £µ0|\|700|\|$|\|7µ_|4 tulee olemaan esityksenä ympäristöönsä kätkeytyvä. En ole vielä ratkaissut mitä tarkalleen teen.

Mitä: £µ0|\|700|\|$|\|7µ_|4 Pitkäkestoinen performanssi. Aika: 14.Elo. 18:00-02:00. Paikka: Tiilikanoja (Rakennuksen näköpiirissä). Pitkäkestoisen “£µ0|\|700|\|$|\|7µ_|4” esityksen aikana Eero Yli-Vakkuri pyrkii selvittämään minkälaisia puistoalueen luonto ja sen sosiaalinen ympäristö ovat. Yli-Vakkuri tutustuu ympäristöön tarkkailemalla aluetta käyttävien luontokappaleiden käytöstä sekä keskustelemalla paikallisten kanssa. Tutkimustyötä toteutetaan ympäristöä ja sen käyttäjiä matkimalla sekä kirjaamalla huomioita esityksen aikana valmistuvaan “luontokirjaan”.

[Fi] Näkymä09: Kuraattorin terveiset (Näyttelykatalogi)

Teksti on kirjoitettu Akaalla toteutettavan Näkymä 2009 ympäristötaidenäyttelyn taiteilijoiden tarpeisiin.

Näkymä on erityinen taidetapahtuma, sillä se avoin kaikille halukkaille. Osallistujat ovat kokoontuneet yhteen jakaen teosideoita sekä keskustellakseen niihin liittyvistä ajankohtaisista asioista. Avoin ilmottautuminen on tuonut yhteen monipuolisen joukon akaalaisia sekä ulkopaikkakuntalaisia, jotka saavat nyt äänensä kuuluviin julkisessa tilassa. Heitä yhdistää halu tuoda esille mielipiteitään sekä taitojaan ja osallistua taideteoksilla julkiseen keskusteluun. Akaalaisen yhteisön tarpeista syntynyt Näkymä vastaa osaltaan pirkanmaalaiseen ja kansalliseen itseilmaisun tarpeeseemme.

Mielipiteiden esittäminen vaatii ennenkaikkea VOIMAA. Vielä vaativammaksiitsensä ilmaisemisen ja mielipiteiden jakamisen tekee julkisessa tilassa työskenteleminen. Näkymään osallistuvat taiteilijat ovat käyttäneet voimaa irtautuakseen tottumuksistaan, uudellen arvioidakseen luuloja itsestään, akaalaisuudesta ja elinympäristöstään. Toivon, että Näkymä mahdollistaa tämän irtioton myös yleisölleen. Lisäksi näyttely antaa meille kaikille mahdollisuuden tarkastella tapoja, jolla kanavoimme itseilmaisuamme.

Tänä vuonna Näkymään osallistuu 27 taiteilijaa 20 teoksen voimin. Osallistumisinnon merkittävin vaikutin on tapahtuman perinteikkyys. Olen itse tutustunut Näkymän seitsemän vuotiseen historiaan ensikädessä siitä kerrottujen tarinoiden kautta. Paikallisille yleisöille on jäänyt mieleen yksityiskohtia menneiden vuosien töistä ja näyttelyihin liittyneistä tapahtumista. Edellisvuosien näyttelyt vaikuttavat siihen, miten tänä vuonna nähtävät teokset tulevat tulkituiksi. Lopulta tämän vuoden työt, tempaukset ja performanssit sulautuvat osaksi paikallista muistia.

Olen työskennellyt ryhmän kanssa koko kevään ja palkitsevinta on ollut seurata miten eri taustoista taidekenttälle hakeutuneet ihmiset ovat sovittaneet ideoitaan ympäristötaidenäyttelyyn sopiviksi. Valmistelutyö on haastanut osallistujat ajattelemaan työskentelyään paikkasidonnaisen taiteen näkökulmasta. Tästä on seurauksena, että nyt esitettävät työt tulevat parhaiten ymmärretyksi juuri niissä paikoissa, joihin ne on pystytetty juuri tässä ajassa. Moni työ käsittelee Akaan seutua yksilöhistorian tasolla ja teoksista on luettavissa taiteilijoiden muistoja ja kokemuksia elinympäristöstään. Näyttely ilmentää sekä kommentoi paikallista arvomaailmaa.

Näyttelyterveisin kuraattori

Eero Yli-Vakkuri